بیان سه نکته اصلی پیام غدیر

 رئیس دانشگاه مجازی: ولایت فقیه ادامه مسیر غدیر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مجازی، حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر، در مراسم جشن عید سعید غدیر خم که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد طی سخنانی به بیان سه نکته اصلی پیام غدیر پرداخت.
🔹 اولین و مهمترین پیام غدیر پیام وحدت است، سه روز وقت گذاری برای جمع شدن همگان و سه روز برای بیعت و تبریک نشان از اهمیت و ضرورت اتحاد و همبستگی امت اسلام برای ابلاغ پیام نبی خداست، نبی الله می خواهد پیامی را ابلاغ کند که اکمال دین و اتمام نعمت رسالت ایشان است و شرط آن مشارکت جمعی است. لذا وحدت و یکپارچگی امت اسلامی در حکومت اسلامی ضروری است و هرگونه نفاق، چند دستگی و تکثرگرایی ممنوع است.
🔹 وی پیام دوم غدیر را روشن شدن تکلیف حاکمیت دینی خوانده و گفت: غدیر نشان داد هر چند نبوت دیگر تکرار نخواهد شد اما نظام امامت و حاکمیت الهی امری مستدام و پویا تا قیام قیامت است لذا باید ولی از طرف خدا انتخاب شود و حاکم دینی تنها ولی حق الهی است.
نبی خدا قبل از معرفی امیر المومنین مطابق آیه شریفه 6 سوره مبارکه احزاب {النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ} از همگان بر اولویت ولایت خویش بر مومنین اقرار می‌گیرد و سپس می‌فرماید من کنت مولاه فهذا علی مولاه این کلام ولایت و سرپرستی بعد نبی خدا را بسان جایگاه رسول الله ص در لزوم تبعیت و اولویت بر مومنین بیان می‌کند.
پیامبر(ص) می فرماید؛ ﴿إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ يَفْتَرِقا حَتى يَرِدا عَلَيَّ الحَوْضَ﴾ دو ثقل را برایتان می گذارم و لَنْ يَفْتَرِقا نشانه استمرار است و قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی‌شوند و این اتحاد تا حوض کوثر ادامه دارد و انجا به دستان مبارک نبی خدا بازگردانده می‌شود.
این نشان از ادامه حاکمیت الهی بعد از نبی توسط جانشینان نبی خداست.
و بهترین شاهد بر این است که غدیر طومار انواع حاکمیت‌های غیر الهی و سکولار را اعم از لیبرالیسم و فئودالیسم و مارکسیسم و ... نفی می‌کند.
ریاست دانشگاه مجازی افزود: در علوم سیاسی سکولار، مقبولیت همان مشروعیت مردم بنیاد یا سلطه بنیاد است؛ در حالی که در اسلام این دو با هم متفاوت است. هرچند مقبولیت مردمی در قالب اجتماع، بیعت و رای مردم شرط اجرای احکام است اما مشروعیت صرفا از جانب خداست و شخص حاکم با انتخاب الهی و نصب خاص یا نصب عام منصوب می‌گردد و حاکم دینی لزوما مسئولیت اجرای مشیت الهی در جامعه است. این امر در دوران غیبت نیز با نصب عام و در شخص ولی فقیه جامع الشرایط تحقق می‌یابد که در امر حاکمیت همان امر اولویت ولی بر مؤمنین و لزوم تبعیت و دلدادگی ساری و جاری است.
🔹 پیام دیگر غدیر تبیین قاعده رهبری است. روایات رسول الله در اهمیت حضرت امیر بی‌شمار و روشن است و نشان از این دارد که اگر ایشان به ولایت انتخاب می‌شوند از هر جهت کامل‌اند. لذا برای تصدی این مسئولیت شرایط خاص و ویژه‌ای می‌بایست باشد که در آن زمان جز در مورد امیرالمومنین یافت نمی‌شد و در هر عصری چنین امامی حاکم دینی و الهی است.
وی در پایان سخنان خود ولایت فقیه را ادامه غدیر خوانده و افزود؛ روایات ناظر به ولایت فقیه نشان از استمرار جریان ولایت حقه امیر المومنین تا قیام قیامت است.
فضیلت امامت و ولایت یک امر شخصیه در فضائل عالیه امیرالمومنین علیه السلام نیست و ظلم و جفا در حق آن بزرگوار است اگر این امر را شخصی بدانیم. حقیقت تکوینی و فضائل ولی خدا با ابعاد تشریعی و حاکمیتی ایشان عجین شده است. نگاه سکولار به دین ادامه همان جریان انحرافی است که بیست و پنج سال حضرت را خانه نشین نمود. غدیر شد که جریان نفاق و مدعی حاکمیت سکولار و انسانی را نفی کرد و برترین و کامل‌ترین نوع حاکمیت را با نام کامل‌ترین انسان معرفی نماید این بود که خداوند این روز را اکمال دین نامید.