آیت الله دکتر عباسی در نخستین روز از هجدهمین اجلاسیه مدیران و نمایندگان المصطفی صلی الله علیه و آله: ضرورت نگاه توأمان به افق‌های راهبردی و مسائل جاری

 

نخستین روز از هجدهمین اجلاسیه مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی با سخنرانی آیت الله دکتر عباسی، رئیس جامعةالمصطفی آغاز به کار کرد.

آیت الله دکتر عباسی در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به فرازهایی از دعای امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه سجادیه، خاطرنشان کرد: با برخورداری و باور به توحید ربوبی و افعالی، انسان متوجه ضعف و ناتوانی خود در برابر شدائد و حوادث پیش روی می‌گردد و تنها چیزی که انسان را از ورطه یأس، خوف و حزن رهایی می‌بخشد، امید به پناهگاه مستحکم الهی است که در بسیاری از ادعیه ما بدان تأکید شده است.

وی یاد خدا و تکیه بر قدرت بی پایان او را موجب آرامش، پشت گرمی و شکست‌ناپذیری انسان مومن خواند و افزود: مومنانی که به این حقیقت از عمق وجود باور دارند، در برابر همه مخاطرات، دشمنی‌ها و سختی‌های پیش‌رو به خدا توکل کرده و با دیدن اجتماع و تبانی اهل باطل، هرگز خود را نمی‌بازند و تسلیم نمی‌شوند.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه با گرامیداشت یاد و درود به ارواح مطهر همه حق داران به ویژه بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(قدس سره) و شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای خدمت و درگذشتگان المصطفائی، اظهار داشت: از همه شما نمایندگان المصطفی در قاره‌های مختلف، مدیران داخل کشور، معاونت‌ها و مدیران بخش‌های مختلف صفی و ستادی تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم این اجلاسیه دستاوردهای ارزشمند برای حرکت آینده المصطفی به دنبال داشته باشد.

وی هدف مهم این اجلاسیه را بررسی راه طی شده و تدوین و ترسیم آفاق پیش‌رو خواند و گفت: ما به عنوان یک سازمان پویا دائم باید حرکت خود را بررسی کنیم تا ضعف‌ها و کاستی‌ها و موانع پیش رو دیده شود و بتوانیم برای حرکت آینده برنامه‌ریزی کنیم. در این جلسات تجربیات تبادل می‌شود و برنامه‌ها و روش‌ها مورد بررسی قرار گرفته و برای آینده روزآمدسازی خواهد شد.

آیت الله دکتر عباسی، نگاه توأمان به افق‌های راهبردی و مسائل جاری را ضروری دانست و تصریح کرد: در برنامه‌ریزی باید هم ضعف‌ها و کاستی‌ها را ببینیم و هم به آرمان‌های پیش‌رو توجه داشته باشیم. نه گرفتار روزمرگی ها بشویم و نه فقط خود را به بیان آرمان‌ها دلخوش نماییم. توجه به اسناد راهبردی به عنوان چشم انداز نسبتاً بلندمدت و دیدن افق های راهبردی در کنار توجه به مسائل روزمره، باید مورد توجه ما باشد.

وی با اشاره به برگزاری هجدهمین اجلاسیه مدیران و نمایندگان المصطفی همزمان با تحولات گسترده تمدنی در جهان، اظهار داشت: حوادث امروز عالم و منطقه، یک صف‌بندی تمدنی در عالم را آشکار کرد که هرچند در گذشته نیز وجود داشت اما پس از حوادث غزه و عملیات وعده صادق، بیش از هر زمان نمایان گشت. اکنون هم چهره مقاومت و هم چهره جهان سلطه، برای همه روشن‌تر شده است و راهپیمایی‌ها، تجمعات و اعتراضات گسترده در دانشگاه‌های غرب، نشانه‌های آشکار این گذار تمدنی و تحولات تاریخ بشر است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: ما امروز با نظام حاکمی در عالم مواجه هستیم که تمام تلاش خود را برای به دست گرفتن همه مقدرات بشر در حیطه فردی و اجتماعی بر اساس ارزش‌ها و هنجارهای خود متمرکز ساخته است و از همه ابزارهای ممکن فرهنگی، اقتصادی و رسانه بدین منظور استفاده می‌کند. امروز قوی‌ترین ابزارهای رسانه‌ای برای اداره افکار و ادراکات بشر در خدمت این جریان قرار دارد.

وی با اشاره به تکوین و شکل‌گیری گفتمان و اندیشه‌ای جدید در برابر تمدن مادی، یادآور شد: تنها پرچمدار و کانون این گفتمان معنوی و الهی، انقلاب اسلامی است. نظام غرب در حیطه نظامی و اقتصادی رقیبانی در عالم دارد، اما جمهوری اسلامی تنها کانون رقیب تمدنی غرب است و این رسالت سنگینی است که برعهده همه ما قرار دارد.

آیت الله دکتر عباسی، جامعةالمصطفی را به عنوان یکی از راهبردی‌ترین نهادهای علمی، فرهنگی و گفتمانی در عالم خواند و تصریح کرد: المصطفی با توجه به این رسالت بزرگ الهی و تاریخی باید مسیر آینده خود را ترسیم نماید و به عنوان یک نهاد علمی، الهام‌بخش و تأثیرگذار در تحولات فکری و معرفتی عالم، با تکیه بر هویت حوزوی و تاریخی خود و همراه با استفاده از تجربیات نو، به سمت افق‌های جدید و درخشان گام بردارد.