تأسیس رشته‌های کارآمد و اشتغال‌آفرین با تکیه بر آموزه‌های دینی

رئیس دانشگاه مجازی در بازدید مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی از دانشگاه مجازی، رویکردهای دانشگاه مجازی المصطفی را در عرصه‌های گوناگون برشمرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مجازی المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ارجمندفر، در این بازدید، ضمن تقدیر از حضور و مشارکت نمایندگان جامعةالمصطفی بر اهمیت فضای مجازی در بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به تأکیدات وافر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های پویای فضای مجازی، این مهم مسئولیت جامعةالمصطفی، به ویژه دانشگاه مجازی را در قبال فضای مجازی مبتنی بر نشر و بسط معارف الهی در گستره جهانی دوچندان نموده است.
رئیس دانشگاه مجازی المصطفی آموزش مجازی در فضای بین الملل را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: آموزش‌های مجازی دهه‌هاست که در جهان فعال شده و قالب‌های متنوعی تجربه کرده است؛ با توجه به توسعه فناوری و ابزارهای ارتباطی، تلاش شده است از آموزش‌های تحت وب و الکترونیکی بیشترین استفاده صورت گیرد.
وی به روش‌های دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در حوزه آموزش مجازی اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های معتبر دنیا رشته‌های کاربردی و اشتغال‌زایی در حوزه‌های مخالف دانشی را مبتنی بر آموزش مجازی ارائه می‌نمایند و از فرصت‌های مختلف برای ارائه آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری بهره می‌جویند.
تجربه آموزش الکترونیک و برخط را در دوران کرونا، از دیگر موضوعات حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ارجمندفر بود که ضمن اشاره به برپایی کلاس‌های برخط در بیشتر مجموعه‌های دانشی جهان، تصریح کرد: تجربه بهره‌مندی از فرصت‌های بی‌شمار فضای مجازی در مسیر آموزش و مواجهه با افت سطح آموزش غیرحضوری، همواره مورد توجه آموزشگاه‌های معتبر بین‌المللی بوده است.
وی، با بیان اینکه دانشگاه مجازی المصطفی نخستین دانشگاه مجازی ایران است، خاطرنشان کرد: تکامل روزافزون بهره‌مندی از نرم‌افزارهای و سخت‌افزارهای زیرساختی لازم برای آموزش مجازی و تجربه آموزش‌های مختلف آموزشی، در کنار تدوین سند اصول سیاست‌ها و خط مشی‌های حاکم بر آموزش مجازی تدوین و ابلاغ گردید.
رئیس دانشگاه مجازی المصطفی زمینه‌سازی برای فعالیت‌های مجازی در بسترهای دانشگاهی را یکی از رویکردهای دانشگاه مجازی المصطفی توصیف کرد و ابراز داشت: در دوران کرونا، جامعةالمصطفی از موفق‌ترین مراکز آموزشی کشور در عرصه آموزش مجازی بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ارجمندفر گزارشی از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی دانش‌افزایی و کاربردی به صورت برخط ارائه کرد و یادآور شد: تجربه برگزاری آزمون‌های ورودی ارشد و دکتری، یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های فعالیت دانشگاه مجازی در این عرصه است.
وی خاطرنشان کرد: برپایی صدها نشست علمی، ارتباط با دانشگاه‌های معتبر ملی و بین‌المللی و بهره‌گیری از ظرفیت استادان برجسته جهانی، برخی از رویدادهای مبارکی بود که دانشگاه محازی المصطفی در دوران کرونا رقم زد.
رئیس دانشگاه مجازی المصطفی، با بیان اینکه دانشگاه مجازی در 37 رشته زبان و در هفت زبان بین‌المللی فعالیت می‌کند و برای 1200 عنوان درسی تولید محتوا نموده است، اظهار داشت: بیش از سه‌هزار جلسه درسی برای دوره‌های پودمانی ضبط شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ارجمندفر گزارشی از گستره فعالیت دانشگاه مجازی در دوره‌های آموزش زبان ارائه کرد و ابراز داشت: تولید سیزده جلد کتاب پارسا در آموزش مهارت‌های چهارگانه زبان و ادبیات فارسی و تولید محتواهای صوتی کتاب‌های مهارتی در حوزه زبان و ترسیم برنامه موبایلی آموزش زبان فارسی، تنها بخشی از اقدامات دانشگاه مجازی در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی است.
رئیس دانشگاه مجازی المصطفی زمینه‌سازی برای فعالیت در دوره‌های کارورزی و آموزش‌های کاربردی در فضای مجازی را از دیگر اقدامات دانشگاه مجازی المصطفی برشمرد و اذعان داشت: در آموزش الکترونیک، با تأکید بر یادگیری دانش‌پژوه و بهره‌گیری از فضای مجازی، استاد، نقش تسهیل‌کننده و هدایتگر گام به گام را در کنار آموزش بر عهده دارد.
وی، با تاکید بر اینکه دانشگاه مجازی المصطفی آمادگی دارد همه ساحت‌های علمی جامعةالمصطفی را پوشش دهد، خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی زمینه بهره‌مندی طلاب و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی از آموزش الکترونیک در همه حوزه‌های دانشی و ساحت‌های خاص، از رسالت‌های مهم دانشگاه مجازی المصطفی برشمرده می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ارجمندفر برخورداری از شیوه‌های جدید آموزش مجازی را از دیگر رویکردهای دانشگاه مجازی توصیف کرد و یادآور شد: بهره‌مندی روزآمد از دوره‌های آموزش کاربردی و مهارتی متناسب با نیازهای منطقه‌ای را می‌توان با همیاری و همکاری نمایندگان محترم ترسیم و ارائه نمود.
وی به مأموریت‌های سند تحولی دانشگاه مجازی المصطفی اشاره کرد و بهره‌مندی از الگوی رقابتی، تنوع‌پذیر و کیفیت‌بخش و نیز تعامل سازنده با سازمان‌ها و نهادهای همسو و سامان‌دهی و پشتیبانی علمی از دانش‌آموختگان را از رسالت‌های دانشگاه مجازی المصطفی برشمرد.
رئیس دانشگاه مجازی المصطفی به راهکارهای رسیدن به آموزش کارآمد و اشتغال‌آفرین در فضای مجازی اشاره کرد و یادآور شد: تأسیس رشته‌های کارآمد و اشتغال‌آفرین با تکیه بر آموزه‌های دینی، یکی از رویکردهایی است که در کنار طراحی پودمان‌های تخصصی رسالت‌محور، مورد توجه دانشگاه مجازی المصطفی قرار دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ ارجمندفر تأسیس رشته‌های فنی کاربردی و بازسازی رشته‌های موجود را از ظرفیت‌های پیش روی دانشگاه مجازی دانست و یادآور شد: برگزاری دوره‌های ترکیبی حضوری و مجازی با هدف بالندگی و پویایی نمایندگی‌های محترم جامعةالمصطفی، یکی از رویکردهایی است که می‌توان عملیاتی نمود.
وی بر لزوم فراهم‌سازی تعاملات علمی با مراکز علمی و دانشگاهی مناطق هدف با دانشگاه مجازی المصطفی اشاره کرد و یادآور شد: اعتباربخشی به مدارک جامعةالمصطفی و متناسب‌سازی واحدهای درسی با مناطق هدف را می‌توان پیش از گسترش همکاری‌های بین‌المللی پایه‌ریزی نمود.